Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Marka regionalna

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Marek Martynowicz | 2017-11-28 12:55:35
małopolskie, gospodarka, kraków, marka

Województwo konsekwentnie buduje markę Małopolska, używając do tego nowoczesnych narzędzi badawczych i marketingowych. Małopolsce nie brakuje znanych w kraju i na świecie marek i symboli.

Dawna stolica Polski jest kolebką państwowości, miastem królów, miejscem bogatym w zabytki historyczne, wydarzenia kulturalne i parki przyrodnicze. Coraz bardziej staje się również ośrodkiem nowoczesnej nauki i gospodarki.

Województwo konsekwentnie buduje markę Małopolska, używając do tego nowoczesnych narzędzi badawczych i marketingowych. Władze wojewódzkie uważają ją za jedno z kluczowych narzędzi wspierania rozwoju społeczno-gospodarczego regionu.

Rola budowy i promocji marki Małopolska na arenie krajowej i międzynarodowej została usankcjonowana - jako ważny sposób zarządzania rozwojem regionu – w Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-2020.

Strategia zakłada, że rozwój regionu będzie możliwy dzięki skutecznemu marketingowi regionalnemu w wymiarze krajowym i zagranicznym opartym na jednolicie zidentyfikowanej marce Małopolska. Przygotowywany zbiór zasad dotyczących wartości marki, korzyści i pozycjonowania, będą narzędziem koordynacji marketingu regionalnego prowadzonego przez samorząd województwa, wykorzystywanym przez jednostki samorządu terytorialnego i inne podmioty z regionu.

Województwo stworzyło Program Strategiczny Marketing Terytorialny, przeprowadza badania, tworzy plany budowy i promocji marki. Podczas warsztatów przeprowadzanych w Krakowie (był to pierwszy etap budowy marki Małopolska) w maju 2013 roku, ich uczestniczy, czyli osoby odpowiedzialne za współtworzenie i współzarządzanie marką, wskazywali na najmocniejsze elementy wiążące się z wizerunkiem Wielkopolski. Jeżeli chodzi o miejsca najsilniej związane z województwem, wymieniano Kraków, Zakopane, Wieliczkę, Bochnię, Tatry, Tyniec, uzdrowiska.

 

Herb województwa

 

To marki bezpośrednio kojarzone z Małopolską, wyraźnie obecne na mapie historycznej, kulturalnej i turystycznej województwa. Elementem charakterystycznym dla regionu jest jego herb – obecny w dziejach Polski od początku jej istnienia. Małopolska (Terra Cracoviensis), jak pisał Jan Długosz, to „mater et metropolis et caput omnium terrarum et regionum regni Poloniei" czyli „matka, stolica i głowa wszystkich ziem Królestwa Polskiego".

Herbem województwa małopolskiego jest Orzeł biały ukoronowany (koroną złotą, tzw. otwartą), ze złotą przepaską na skrzydłach zakończoną trójliściem, ze złotym dziobem, językiem i szponami, w polu czerwonym. Historyczny herb staropolskiego województwa krakowskiego powstał za czasów panowania Kazimierza Wielkiego w XIV wieku. Herb od początku przedstawiał orła białego w koronie i był identyczny z herbem króla i królestwa polskiego. Województwo krakowskie posiadało więc znak herbowy o najwyższej treści symbolicznej. Obecne województwo małopolskie jest kontynuacją staropolskiego województwa krakowskiego również pod względem heraldycznym. Podobnie jak godło narodowe, herb podlega ochronie. Prawo jego używania przysługuje organom województwa, Urzędowi Marszałkowskiemu i wojewódzkim jednostkom organizacyjnym.

 

Historia, przyroda, zwyczaje

 

Największe i najbardziej znane symbole Małopolski wiążą się z jego historią. Są one zarazem najlepiej rozpoznawalnymi w Polsce, a często również za granicą, markami regionu.

Wawel. Zespół Królewskiego Zamku i Katedry jest najliczniej odwiedzanym obiektem historycznym w Polsce. Jego walor wynika głównie z roli, jaką odegrał w kształtowaniu państwa i kultury narodowej. Pierwsza katedra została ufundowana w 1001 roku wraz z utworzeniem biskupstwa. Obecna nosi cechy wielu stylów. Otacza ją 18 kaplic, wśród nich Zygmuntowska, przykryta kopułą o pozłacanym hełmie, którą uznano za najwybitniejsze dzieło mistrzów włoskiego renesansu w Polsce.

Ołtarz Mariacki. Jeden z największych gotyckich ołtarzy w Europie, wykonany w latach 1477-1489 w drzewie lipowym przez Wita Stwosza.

Hejnał Mariacki. Grany od 1392 roku z wieży kościoła Mariackiego, z niewielkimi przerwami (ok. 1750-1810, 1939-1941). Od listopada 1927 roku transmitowany przez Program I Polskiego Radia, dzięki czemu stał się jednym z kilku polskich symboli.

Lajkonik. Nazywany także konikiem zwierzynieckim i Tatarzynem, jedna z najbardziej charakterystycznych postaci krakowskich. Brodaty jeździec w wysokiej szpiczastej czapce, na małym koniku o dwóch nogach w wysokich czerwonych trzewikach zdobi turystyczne przewodniki, pocztówki i foldery. Według legendy, upamiętnia bohaterski czyn krakowskich włóczków, czyli wiślańskich żeglarzy, którzy w XIII w. obronili Kraków przed Tatarami. Po pokonaniu wrogów najdzielniejszy włóczek w stroju zabitego wodza tatarskiego, w towarzystwie swoich kompanów w strojach tatarskich żołnierzy, obchodzili ulice Krakowa, odbierając od mieszczan podziękowania. Strój postaci zaprojektował Stanisław Wyspiański.

Dama z Łasiczką - obraz Leonarda da Vinci. Portret w kolekcji Muzeum XX Czartoryskich w Krakowie, najsłynniejszy obraz w polskich zbiorach. Kupiony we Włoszech przez Księcia Adama Jerzego Czartoryskiego, w pierwszej połowie XIX w. W czasie II wojny światowej wywieziony do Niemiec, odnaleziony i ponownie umieszczony w Muzeum XX Czartoryskich.

Giewont. Najbardziej znana góra w Polsce. W 1901 roku z okazji nowego stulecia na szczycie ustawiono żelazny krzyż o 17-metrowej wysokości. Z Giewontem związana jest jedna z najbardziej znanych polskich legend o rycerzach śpiących w podziemnych labiryntach, którzy zbudzą się, kiedy ojczyzna będzie w niebezpieczeństwie.

Kasprowy Wierch. Góra polskich narciarzy i najczęściej odwiedzany szczyt w Polsce. Leży w głównej grani Tatr. W 1936 roku na Kasprowy Wierch uruchomiono kolejkę linową.

Ojców – Maczuga Herkulesa. Szersza u góry, węższa przy podstawie, ma 25 metrów wysokości. Z Maczugą Herkulesa wiąże się wiele legend. Jedna z nich związana jest z Panem Twardowskim, który rozkazał czartowi ustawienie skały wierzchołkiem do dołu. Czart pracę wykonał, a mistrz Twardowski musiał mu oddać swoją duszę

Pieniny - Trzy Korony. Najwyższy wierzchołek w Pieninach Właściwych, leżący nad lewym brzegiem Dunajca. Z najwyższego, tzw. Okrąglicy, rozpościera się widok na położony 500 m niżej Przełom Dunajca. Artystyczny wizerunek Trzech Koron stanowi logo Małopolski.

Oscypek. Najsłynniejszy polski ser, wytwarzany na Podhalu od XV wieku.

 

Innowacje i gospodarka

 

Symboli i marek kojarzonych z Małopolska jest dużo więcej. Należą do nich krakowskie Sukiennice, Uniwersytet Jagielloński, Kalwaria Zebrzydowska , kościół na Skałce, smok Wawelski, Małopolski Festiwal Smaku (największe wydarzenie kulinarne w regionie, a także w Polsce) i wiele innych. Małopolska chce być jednak kojarzona nie tylko z historią, kulturą, sławnymi ludźmi czy z przyrodą, ale również z nowoczesną gospodarką i z nauką. Budowaniu tego wizerunku służą konkursy, nagrody i spotkania, takie jak Annual Business in Małopolska Meeting, odbywający się w Krakowie od 2009 roku.

Województwo ma własne prestiżowe wyróżnienie dla firm - Małopolską Nagrodę Gospodarczą, przyznawaną od 2009 roku, opartą o następujące kryteria: przychody netto ze sprzedaży, wynik na sprzedaży (netto), sprzedaż poza granice RP, nakłady inwestycyjne (brutto) w Małopolsce, wysokość odprowadzonego podatku CIT i PIT oraz liczba zatrudnionych w Małopolsce. W 2014 roku otrzymało ją m.in. Valeo Autosystemy – firma specjalizująca się innowacyjnych rozwiązaniach wykorzystywanych w przemyśle samochodowym, w 2013 - Can-Pack (producent opakowań), a w 2012 Zakłady Azotowe w Tarnowie Mościcach i Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Geotermia Podhalańska.

Województwo nagradza również Liderów Biznesu z Małopolski Zachodniej, czyli najszybciej rozwijające się firmy z powiatu chrzanowskiego, olkuskiego, oświęcimskiego oraz wadowickiego, promuje najbardziej atrakcyjne biznesplany w konkursie dla doktorantów „Małopolski Inkubator Pomysłowości” (w 2014 r. nagrodzony został biznesplan dotyczący zastosowania techniki selekcji szczepów bakteryjnych do produkcji suplementów diety i leków OTC), a także innowacje.

Marką dobrze rozpoznawalną w tej dziedzinie jest Małopolski Festiwal Innowacji, który w 2014 roku odbył się po raz czwarty. Wzięło w nim udział 30 firm i 20 instytucji. Imprezą przeprowadzaną od 2010 roku jest Światowy Tydzień Przedsiębiorczości w Małopolsce (piąta edycja odbyła się w listopadzie 2014 roku). Jego celem jest promocja kreatywności i przedsiębiorczości oraz zachęcenie młodych osób do podjęcia własnej działalności gospodarczej. W 2010 roku uczestniczyło w nim 2,6 tys. osób, a w 2013 – 8,5 tys.